• 1
  • 1

انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401

انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401

......................

تخصصی ترین سامانه تلفنی مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401

 

جهت مشاوره تخصصی در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401 می توانید همه روزه(حتی ایام تعطیل و روزهای جمعه) با تلفن ثابت منزل با شماره 9099071290  با کارشناسان این مرکز درارتباط باشید .برقراری ارتباط با شماره قید شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و قابل شماره گیری با موبایل نمی باشد.

 

معیارهای مختلف برای انتخاب رشته کنکور سراسری 1401

هر دانش آموز از مجموعه معیارهای مختلف برای انتخاب رشته کنکور استفاده می کند. هر مسیر حرفه ای تا آنجا که به این دو اولویت مربوط می شود، منحصر به فرد خواهد بود. ابتدا دانش آموزان باید تعیین کنند کدام یک از این اولویت ها مهمتر است و سپس رشته هایی را که اهدافشان را منعکس می کنند، بررسی کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با معیارهای مهم در انتخاب رشته کنکور آشنا کنیم. در زمان انتخاب رشته کنکور بهتر است معیارهای زیر را در ذهن خود داشته باشید.

آمادگی شغلی را در هنگام انتخاب رشته کنکور در نظر بگیرید

در زمان انتخاب رشته کنکور سعی کنید رشته ای را انتخاب کنید که شما را برای یک هدف حرفه ای خاص یا تخصص خاص آماده کند. شاید شما قبل از انتخاب رشته کنکور می دانید که می خواهید یک پرستار، یک معامله گر، یک درمانگر یا یک توسعه دهنده وب باشید. قبل از اینکه تصمیم خود را اعلام کنید، یک یا دو کلاس در رشته مربوطه بگیرید، برنامه آموزشی یک سمینار پیشرفته را بررسی کنید و با دانشجویان رشته مورد نظر خود صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که شما برای کارهای مربوط به حرفه رویاهای خود آماده هستید.

پتانسیل درآمدزایی را در هنگام انتخاب رشته کنکور در نظر بگیرید

پتانسیل کسب درآمد در آینده ارزش بررسی را دارد- کار دانشجویی خود سرمایه گذاری بزرگی تلقی می شود و می تواند به شما در بسیاری از موارد کمک کند، مخصوصاً برای دانش آموزانی که خود هزینه ها را پرداخت می کنند و یا وام گرفته اند. وبسایت هایی همچون PayScale.com، رشته هایی که دارای درآمدزایی بالا هستند را معرفی می کند. این رشته ها شامل هر نوع مهندسی، پزشکی، ریاضیات حسابداری، علوم رایانه، فیزیک، آمار، دولت و اقتصاد است. با این حال کیفیت زندگی خود را در ذهن داشته باشید – اگر شما از کار خود رضایت نداشته باشید و به آن عشق نورزید حقوق چندانی ارزشی نخواهد داشت.

موضوعاتی مورد علاقه را در هنگام انتخاب رشته کنکور در نظر بگیرید

بعضی از دانش آموزان تنها به این دلیل رشته ای را انتخاب می کنند که آن را دوست دارند. اگر در حال تحصیل هستید و رشته ای که در آن درس می خوانید را دوست دارید، احتمالاً شانس انتخاب رشته کنکور بیشتری دارید که به طور کامل با کلاس های آن رشته ارتباط برقرار کنید، و این بدان معنی است که نمرات بهتر و روابط خوبی در زمینه این رشته با دیگران دارید. اگر به فلسفه علاقه دارید، آنرا صرفاً به دلیل اینکه در آینده بازار کار نخواهید داشت و یا دیگران در مورد انتخاب شما چه فکر خواهند کرد رها نکنید. بسیاری از رشته های هنر لیبرال دانش آموزان را با مهارت های تفکر انتقادی و توانایی های نوشتن که برای کارفرمایان بسیار ارزشمند است، پرورش می دهند.

جهت مشاوره تخصصی در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401 می توانید همه روزه(حتی ایام تعطیل و روزهای جمعه) با تلفن ثابت منزل با شماره 9099071290  با کارشناسان این مرکز درارتباط باشید .برقراری ارتباط با شماره قید شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و قابل شماره گیری با موبایل نمی باشد.

 

توضیحات بخش های مختلف کارنامه اولیه کنکور سراسری سال 1401

رتبه در سهمیه در هر زیر گروه : هر یک از گروه های آزمایشی دارای چند زیر گروه می باشند که در زمان اعلام نتایج و انتشار کارنامه اولیه ، برای هر یک از زیر گروه ها یک رتبه معین اعلام می شود. برای مثال رشته پزشکی در زیر گروه یک گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارد و در صورتی که این رشته را انتخاب کنید رتبه در زیر گروه 1 شما معیار برای پذیرش قرار می گیرد.

رتبه کشوری در هر زیر گروه : در هر یک از زیر گروه ها یک رتبه کشوری نیز وجود دارد و این رتبه تنها برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد تاثیر گذار است. برای مثال داوطلب رشته ریاضی در صورتی که رشته ی مهندسی برق دانشگاه آزاد را انتخاب کند ، رتبه کشوری کسب شده در زیر گروه یک او مورد بررسی قرار می گیرد.

رتبه کل در سهمیه : این رتبه ماکزیمم نمره کل زیرگروه های هر داوطلب می باشد و فقط جهت اطلاع داوطلب درج گردیده است ، زیرا برای انتخاب رشته فقط باید به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری در هر یک از زیر گروه ها توجه شود.

آخرین رتبه مجاز :  این رتبه ، رتبه آخرین فرد مجاز برای انتخاب رشته دانشگاه های روزانه و نوبت دوم می باشد و در صورتی که رتبه کل شما در سهمیه ، بیشتر از رتبه آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته باشد ، نمی توانید انتخاب رشته دانشگاه روزانه و نوبت دوم را انجام دهید.

وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته : در صورتی که داوطلب مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، پیام نور ، غیرانتفاعی و  … باشد ، عبارت مجاز برای او در کادر های جداگانه ای در  توضیحات کارنامه درج خواهد شد در غیر اینصورت نمی تواند رشته های این دانشگاه ها را انتخاب کند.

 
 جهت مشاوره تخصصی در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401 می توانید همه روزه(حتی ایام تعطیل و روزهای جمعه) با تلفن ثابت منزل با شماره 9099071290  با کارشناسان این مرکز درارتباط باشید .برقراری ارتباط با شماره قید شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و قابل شماره گیری با موبایل نمی باشد.
 

نحوه چیدمان کدرشته ها در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401

برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب 100 کدرشته محل و برای دانشگاه های سراسری (روزانه ، نوبت دوم ، پیام نور ، پردیس خودگردان ، غیرانتفاعی و..) مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل می باشید. بنابراین می توان گفت تعداد انتخاب های شما زیاد است و می توانید با کمی دقت یک انتخاب رشته هوشمندانه انجام دهید. در انتخاب رشته باید فاکتورهای مختلف نظیر علاقه ، بازار کار رشته مورد نظر ، امکانات و خدمات رفاهی دانشگاه ، خوابگاه داشتن دانشگاه ، مسافت و دوری دانشگاه و … را در نظر بگیرید و پس از آن می توانید چینش کد رشته ها را به صورت زیر انجام دهید:

انتخاب های خوش بینانه : بدون در نظر گرفتن تراز و رتبه ، رشته های مورد علاقه خود را در انتخاب های خوش بینانه قرار دهید. در واقع رشته های خوش بینانه رشته های مورد علاقه شما هستند ولی با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید ، احتمال قبولی کمی دارید.برای مثال با رتبه 1000 رشته ریاضی احتمال قبولی در رشته مهندسی عمران دانشگاه های روزانه تهران خیلی کم می باشد. حدود 20 الی 30 درصد فرم انتخاب رشته را به این بخش اختصاص دهید.

انتخاب های واقع بینانه : مهم ترین بخش فرم انتخاب رشته ، انتخاب های واقع بینانه است. این انتخاب ها کاملا منطبق بر رتبه و تراز شما می باشد و باید بیش از نیمی از انتخاب های خود را در این بخش قرار دهید. برای مثال داوطلبی که رتبه 4000 کنکور تجربی را کسب کرده است ، برای پذیرش در رشته پرستاری دانشگاه های روزانه شهرستان ، شانش متوسط و معقولی را دارد.

انتخاب های بدبینانه : انتخاب های بدبینانه در بخش آخر فرم انتخاب رشته قرار داده می شوند و شانس داوطلب برای پذیرش در انتخاب های این بخش بسیار زیاد است.

در واقع ترتیب چینش کد رشته ها در فرم انتخاب رشته براساس شانس قبولی و علاقه است و باید رشته هایی که در آن ها شانس قبولی کم دارید در انتخاب های اول و رشته های که شانس قبولی زیادی دارید ، در انتخاب های پایین تر قرار دهید.

 
جهت مشاوره تخصصی در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401 می توانید همه روزه(حتی ایام تعطیل و روزهای جمعه) با تلفن ثابت منزل با شماره 9099071290  با کارشناسان این مرکز درارتباط باشید .برقراری ارتباط با شماره قید شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و قابل شماره گیری با موبایل نمی باشد.
 
 

فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401

  1. کارنامه خود را از سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org دریافت نمایید و تمام مندرجات آن را به دقت بررسی کنید.
  2.   دفترچه انتخاب رشته کنکور گروه آزمایشی خود را از سایت مذکور دانلود کرده و تمام جزئیات آن را مطالعه نمایید.
  3. کد رشته های مورد علاقه خود را از داخل دفترچه انتخاب و در برگه ای یادداشت نمایید.
  4. وارد سایت سنجش شوید و بر روی گزینه “انتخاب رشته کنکور سراسری” کلیک نمایید. برای دریافت فرم انتخاب رشته باید شماره پرونده، سریال ثبت نام ، شماره پیگیری ثبت نام و شماره شناسنامه خود را در دسترس داشته باشید.
  5. در هنگام ثبت کد رشته ها حتما دقت نمایید که رشته و دانشگاه را درست وارد نمایید تا مشکلی ایجاد شود.
  6. پس از درج کد رشته ها یکبار دیگر آن ها را کنترل و بررسی کنید و سپس بر روی گزینه ثبت کلیک کنید.
  7. در مرحله بعد شماره پیگیری 15 رقمی به همراه کد رشته های انتخابی برای شما نمایان می شود که حتما از آن پرینت تهیه نمایید.
  8.  

زمان انتخاب رشته کنکور 1401

در خصوص  زمان انتخاب رشته کنکور سراسری باید توجه داشته باشید که تقریبا یک هفته پس اززمان اعلام نتایج کنکور  یعنی در روز 15 مرداد ماه ، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند می توانند برای انجام انتخاب رشته کنکور سراسری 1401اقدامات لازم را انجام دهند. مدت زمان در نظر گرفته شده برای انجام انتخاب رشته کنکور سراسری از نیمه دوم مرداد ماه آغاز خواهد شد و تا اواخر مرداد ماه نیز ادامه خواهد داشت که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می بایست در بازه زمانی مشخص شده اقدام به انتخاب رشته کنکور سراسری نمایند. انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم معمولا در نیمه اول شهریور ماه انجام می شود. داوطلبان می توانند با استفاده از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در زمان تعیین شده به صورت اینترنتی نسبت به ثبت کد رشته های مورد نظر خود اقدام نمایند. در صورت تمایل می توانید برای انجام مشاوره انتخاب رشته کنکور به صورت کاملا تخصصی با مشاوران این موسسه در تماس باشید.

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401

داوطلبان در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری1401 امکان انتخاب 150 کد رشته محل را دارند. در وهله اول از عوامل مهم و اثر گذار در انتخاب رشته کنکور مانند در نظر گرفتن میزان علاقه به رشته محل ها و همچنین آینده شغلی آن غافل نشوید (سعی کنید در مرحله انتخاب رشته تمامی موارد تاثیرگذار در انتخاب رشته را مورد بررسی قرار دهید). پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 و آگاهی از تمامی موارد مربوط به انتخاب رشته و نحوه قبولی در رشته ها ، ظرفیت ها کد رشته ها و…  بدون در نظر گرفتن تراز و رتبه ، رشته های مورد علاقه خود را جدا کنید و در دفترچه ای یادداشت نمایید.

رشته های خود را به 3 دسته انتخاب های خوشبینانه ، انتخاب های معقولانه و انتخاب های بدبینانه تقسیم بندی کنید. پس از تقسیم بندی20 درصد از کل رشته ها را در لیست انتخاب های خوشبینانه قرار دهید و سپس 50 درصد را در لیست انتخاب های معقولانه و 30 درصد هم در لیست انتخاب های بدبینانه قرار دهید. بر اساس اولویت علاقه شخصی رشته های اضافی را از لیست خود حذف نمایید. در مورد رشته ها به خوبی تحقیق کنید و بازار کار و شرایط آن ها را بسنجید تا در آینده دچار مشکل نشوید و در نهایت پس از انجام انتخاب رشته ،ویرایش و تغییرات نهایی را در انتخاب های خود اعمال کنید.

جهت مشاوره تخصصی در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401 می توانید همه روزه(حتی ایام تعطیل و روزهای جمعه) با تلفن ثابت منزل با شماره 9099071290  با کارشناسان این مرکز درارتباط باشید .برقراری ارتباط با شماره قید شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و قابل شماره گیری با موبایل نمی باشد.

 

ویژگی های انتخاب رشته خوب

انتخاب رشته کنکور آخرین قدمی است که دانش آموزان در فرآیند ورود به دانشگاه بر می دارند. زیرا نتیجه تمام این فرآیند پر تلاش و سخت دانش آموزان به انتخاب رشته کنکور بستگی دارد. از نظر بسیاری از مشاوران تحصیلی، مهمترین قدم نیز همین انتخاب رشته کنکور محسوب می شود.

به عبارت دیگر یک انتخاب غلط می تواند زحمات چندین و چند ساله داوطلب کنکور را بر باد دهد. از طرف دیگر یک انتخاب رشته کنکور مناسب به همان اندازه می تواند داوطلب کنکور را به رشته ای که به آن علاقمند است برساند. این نهایتا منجر به رضایت شغلی و اشتغال هدفمند، کاهش نرخ بیکاری و افزایش بهروری شغلی در جامعه خواهد شد.

مشاوران تحصیلی همواره این نکته را متذکر می شوند که داوطلب کنکور باید دقت داشته باشد که یک رشته خاص به تنهایی نه خوب است و نه بد. زیرا اگر کسی که به آن رشته علاقمند است و استعداد ادامه آن را دارد، به تحصیل آن بپردازد، نتیجه کار مناسب خواهد بود. در صورتی که عدم علاقه داوطلب کنکور به پرمخاطب ترین رشته های دانشگاهی هم یک نیروی کارآمد در آن رشته تربیت نخواهد کرد.

 

برای انتخاب رشته صحیح و دقیق باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟

تعداد عدیده ای از داوطلبان کنکور سراسری ، در هنگام انتخاب رشته ، بدون اطلاع از چارت درسی، بازار کار و آینده شغلی  همینطور شناخت درست از رشته و دانشگاه مدنظر خود اقدام به انتخاب رشته می نمایند. به نظر شما چه اتفاقی برای این دسته از داوطلبان پس از حضور در کلاس ها و فارغ التحصیل شدن از رشته مورد نظر خود خواهد افتاد ؟

داوطلب پس از مشاهده چارت درسی خود و حضور در کلاس های درسی ، متوجه خواهد شد که دروس رشته مطابق علاقه مندی وی نبوده و عدم تمایل او به دروس درسی ممکن است در قالب کم شدن نمرات و کاهش بازدهی در یادگیری داوطلب شود.

پس نکته اول این است که در هنگام انتخاب رشته ازمطالعه چارت درسی رشته های مدنظرغافل نشوید و به دقت آن را بررسی نمایید.

در بسیاری از موارد ، داوطلب پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و رشته خود ، آمادگی جذب شدن به بازار کار را خواهد داشت. لیکن متوجه این موضوع خواهد شد که رشته تحصیلی وی در بازار کار مقداری ضعیف بوده و آینده شغلی مناسبی را برای داوطلب رقم نخواهد زد. در این مواقع داوطلب از رشته تحصیلی خود نا امید شده و جذب شغل های دیگری با بازار کار قوی خواهد شد که در اکثر موارد این نوع آینده شغلی ایجاد شده ، داوطلب را راضی نخواهد کرد.

نکته دوم : در هنگام انتخاب رشته آینده شغلی رشته مورد نظر را در نظر گرفته و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید.

در برخی موارد دیده شده که داوطلب به دلیل عدم اطلاع از دانشگاه ها و سیستم های آموزشی اعم از (روزانه ، نوبت دوم ، ظرفیت مازاد ، پردیس های خود گردان ، پیام نور و موسسات آموزش عالی ) به اشتباه به انتخاب رشته نادرست و غلط دست زده و در مسیر نادرست قرار می گیرد. بنابراین لازم است که شناخت کلی از سیستم ها آموزش و پذیرش دانشگاه ها کسب کند.

نکته سوم : در صورت عدم اطلاع از سیستم های آموزش و پذیرش دانشگاه ها اطلاعات کسب کرده و تمام جوانب را برای داشتن انتخاب رشته درست بسنجید.

در بسیاری از سازمان ها و ارگان ها و مراکز شغلی ، اعتبار مدرک داوطلب جزء اهم گزینش داوطلبان خواهد بود و مبنای انتخاب داوطلبان به اعتبار مدرک دانشگاهی وی می باشد.

نکته چهارم : قبل از انتخاب رشته اعتبار مدارک دانشگاهی را بسنجید و دانشگاه ها با مدارک معتبرتر را در اولویت انتخاب های خود قرار دهید.

در هنگام انتخاب رشته و بررسی اولویت بندی های خود به عبارات جدول با عنوان ( صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و با آزمون ) دقت کافی را به خرج دهید. از آنجایی که پذیرش برخی رشته بر اساس نمره آزمون ( رتبه کنکور شما) و برخی دیگر براساس سوابق تحصیلی ( معدل کتبی دیپلم ) خواهد بود ، لذا دقت داشته باشید که کد رشته محل مدنظر شما در یک از دو دسته مذکور قرار خواهد گرفت.

نکته پنجم : به عناوین پذیرش با آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری دقت نمایید.

 

جهت مشاوره تخصصی در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1401 می توانید همه روزه(حتی ایام تعطیل و روزهای جمعه) با تلفن ثابت منزل با شماره 9099071290  با کارشناسان این مرکز درارتباط باشید .برقراری ارتباط با شماره قید شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و قابل شماره گیری با موبایل نمی باشد.

ورود به سایت

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.